Pluggar fortfarande.

Haha ligger här i min säng och är inte klar med kemin ännu. Jag tror inte jag lärt mig något.. Eller jag ska göra ett försök och försöka skriva upp det jag vet ;)
  • Två Indikatorer - Lackmus & Rödkål.
  • Vad Indikatorer är till för - För att kunna ta reda på om ett ämne är surt eller basiskt och hur surt och basiskt det är.
  • En såndär formel - HO+2O = H2O (den lättaste)
  • Vad pH-värde är till för - Man använder Indikatorer för att kunna mäta pH-värdet, så samma sak.
  • Vad en Jon är - Vätejon.
  • Vilka egenskaper Natriumhydroxid (NaOH) har - Det löses upp med vatten, det används till vissa rengöringsmeddel t.ex propplösare och det löser upp etanol eller metanol.
  • Skillnaderna mellan koncentrerad och utspädd (något) - Koncentrerad är när det är mycket syra och lite vatten, utspädd är tvärtom.
  • Hur kemiska reaktioner bildas - Förändringar som gör att det bildas nya ämnen kallas kemiska reaktioner.
  • pH-värdes kartan - 7 = neutraliskt , under 7 = surt och över 7 = basiskt.
  • Järn reagerar med svavel - Fe + S = FeS - Järn + Svavel = järnsulfid
Dock vet jag inte hur man balanserar en kemisk reaktion.. SOPHIE HJÄLP MIG ! ;(

Kommentarer
Postat av: SOOOOPHIE

HAR INGEN ANING OM HUR MAN BALANSERAR DETDÄR! Fast det gick ju bra för dig :o

2010-11-22 @ 15:37:51
URL: http://sophieblomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback